Grängesberg

Ja vad ska man säga. Fanns inte Spendrups så fanns nog inte Grängesberg heller. På riktigt, jag tror det. Har åkt runt lite i byn nu, och trots att det faktiskt är marknad (vilket jag inte heller förstår varför de har kvar) så var det kanske max 10 pers ute, spritt över hela Grängesberg.

En del säger åt mig att jag ska akta mig för vad jag säger när jag säger att jag inte förstår varför man vill bo här, men jag gör verkligen inte det. Jag förstår inte varför! OK om man är närmre 40, har några småungar som man vill ska växa upp här, men annars ser jag ingen som helst tjusning med det här stället. Man tar sig ingenstans om man inte kör själv eller får skjuts, för bussar ser man sällan. Finns gott om busshållsplatser dock, har vi konstaterat idag, men jag har bott här merparten av mitt liv hittills och har då aldrig sett nån stå och vänta på en buss vid de flersta av alla busshållsplatser.

Handla kan man knappt heller göra här, för det skiljer nå så kopiöst i pris mellan ICA och MM, för att nämna några. Då är det fan värt att åka in till Ludvika, för man tjänar hundralappar alltså, om man ska storhandla. Och Konsum tänker jag inte ens börja tala om. Det är ett under för mig att TVÅ mataffärer ens går runt här.

Men muséer finns det gott om! Dock vet jag inte ens vart hälften ligger, och jag har då aldrig varit där, möjligtvis på ett, en snabbvisit. Och ett fik har vi, som jag inte har en aning om när de har öppet, eller vad de har för fika. Och inredningen är väll från 50-talet. Mossgrönt och vinrött. Men där kan vi ju fika! Jaa, gärna. Aldrig gjort.

Vi hade två mackar. Nu har vi en.
Vi har haft flera pizzerior. Nu har vi en. Eller ja, ett är väll mer ett gatukök.
Sen har vi en kiosk. Där har de iallafall trevlig personal! Gud vilken gullig farbror som står där och säljer, alltid så glad och trevlig! Hoppas det går runt iallafall, för deras skull!

Skolor har vi haft gott om, men nu stänger även de igen en efter en. Finns väll inte nog med ungar. Eller pengar.

Vad har vi mer då. Två begravningsbyråer, ett bibliotek, en däckverkstad, två banker - med blygsamma öppettider. Sen har vi ju Cassels såklart, men jag tror fan att det är fler utbölingar än Grängesbergare som besöker Cassels när de har konserter och dylikt. Jag har iallafall sett Carola i Cassels. Då var hon smal och hade kort hår. Alltså, för hundra år sedan.

Med andra ord, vad gör man om man vill göra nått kul i Grängesberg? Man kan ju alltid stå inne på Shell och äta korv och dricka automatkaffe, eller sitta på stationsplan och ta en bärs i morgonsolen. Eller besöka ett av alla museér eller varför inte åka lite gocart! (hör sarkasmen i min röst, tack!)

Men gokartbanan är ju bra, och sen kan man ju bubbla och få käk och grejer också. Det finns ju några få saker som är bra med Grängesberg också. Filmarkivet tillexempel! Men det vet jag inte heller vart det ligger. Cassels är ju bra att det finns och Spendrups givetvis.

Nej, jag är en dålig Grängesbergare. Jag vill kunna gå på teater, sitta på en uteservering och titta på folk, knalla runt i små butiker, gå på konserter, åka buss vart som helst när som helst, träffa nya människor, gå på gym där man inte känner alla där inne och gå på djurparker, museér som inte innehåller motorer, lok eller gruvgrejer, gå på bio när som helst, vilken tid som helst, få en pizzajävel hem till dörrn och se lite annat än gamla hus som är igenbommade - men som de inte kan riva, för det kostar ju också pengar. Eller kunna åka till IKEA utan att behöva pka 10-12 mil, kunna besöka restauranter man aldrig har varit på, gå på en matlagningsskurs eler vad fan som helst! Kunna dra iväg till STHLM över en dag utan att det tar 3 timmar att åka dit.

Men trivs ni andra här, så bo för all del kvar! Men jag tänker inte akta vad jag säger, för jag måste ju få veta vad det är som är bra här! Jag som är här ifrån! Och det är väll klart att det skulle vara sorgligt om Grängesberg dog ut, man är ju ändå uppvuxen här. Men jag förstår varför det gör det. Ingen har ju råd att ha nått igång längre. Biografen tillexempel, Folkets Hus. Igenbommat.

Tråkigt. Snälla kommentera om du inte håller med mig, eller gör det! Jag vill bara veta varför jag verkar vara den enda som inte vill bo kvar här! :)

Kommentarer
Postat av: Christer Angelin

jävligt bra skrivet.....håller fullständigt med dig ha det bra å hoppas du ska trivas i gävle, men varför inte flytta till Sveriges framsida,, ha det bra

2011-10-07 @ 16:40:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0